søndag 16. desember 2007

Hvordan bedre utnytte IKT i skolen?

Hvordan bruke facebook i skolesammenheng?
For eksempel at lærere og elever har egne skoleprofiler på facebook, og at hele klasser kan være aktive sammen. Deler av undervisningen flyttes til facebook-grupper etter skoletid.

Hvordan bruke YouTube.com?
Utføre oppgavebesvarelser i form av video som legges ut på facebook. Man har også mulighet til å dele oppgavebesvarelsene med andre skoler i Norge og resten av verden. Andre skoler rundt om i Norge kan legge ut sin tolkning av besvarelsen.

Hvordan bruke MSN?
Elever på tvers av skoler, grupper og landsdeler kan, som en del av et gruppearbeid, bruke MSN som kommunikasjonsmåte. Det er lite utnyttet at lærer og elev bruker dette verktøyet sammen. Som regel bruker kun elevene MSN seg imellom.

Noen pedagogiske muligheter på internett:
Bytte ut deler av pensum med Wikipedia.no og andre nettsteder. Da vil man til enhver tid sikre oppdatert pensum – i motsetning til lærebøker som oppdateres hvert tredje til femte år – dog med den risikoen i forhold til feilkilder.

For eksempel kunne deler av samfunnsfaglige lærebøker vært byttet ut med både norske og internasjonale nettaviser og informasjonsdatabaser.
- Eksempel: Irakkrigen
- Klimautfordringene

7 kommentarer:

Sylvia Hoff sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kjell Atle sa...

Du lanserer noen spennende og spenstige prosjektideer her, Sylvia! er dette ting dere jobber med på Bjørkelangen? Eller kunne du tenke deg å ta initiativ til å få i gang noen slike prosjekter, i samarbeid med andre skoler, enten her til lands eller andre steder i verden?

Anonym sa...

Ideene er drøftet med et par yngre pedagoger hos oss. Noe er faktisk prøvd ut, om en i en beskjeden grad. Her ligger det store muligheter for innovativt arbeid. Jeg ser ikke bort ifra at noe av dette kan passe inn i både vanlige fag og i internasjonalisering.

Anonym sa...

En kommentar til Facebook som aktuell arena for aktivitet sammen: Umiddelbart tenker jeg at Facebook, og You Tube for den saks skyld, primært bør brukes til skrekk og advarsel for barn og unge. Her har skolen en glimrende anledning til å lære elevene nettvett - ikke minst med tanke på alle de sørgelige artiklene man nærmest daglig kan se i avisene om hvordan unge er blitt lurt til å legge ut kompromitterende bilder av seg selv. Skjønner de følgene av det de gjør - etter mitt skjønn - neppe. Jeg vil på det sterkeste anbefale lenken til: www.dubestemmer.no (som jeg så på hovedsiden) som datatilsynet og Utdannningsdirektoratet står bak. Her er mye nyttig læring presentert for ungdom på en god måte.

Forøvrig har jeg mer tro på internett som ett av flere kilder til informasjon og som aktualtitetskanal i bl.a. samfunnsfagene og språkfagene.

Generelt mener jeg at man aldri må glemme at IKT kun er et hjelpemiddel og en metode i undervisningen og ikke noe sesam sesam til læring. IKT må ikke bli hovedaktiviteten - der læring nærmest forsvinner i til tider formålsløs aktivitet.
Skolen trenger nå mer trykk mot læring - ikke aktivitet i seg selv.

Brita

Anonym sa...

Du har mange ideer om hvordan du kan bruke nettsteder til kommunikasjon og opplæring. Neste skoleår får alle våre elever bærbar PC. Jeg er opptatt av hvordan vi skal kunne nyttiggjøre oss disse, f.eks. i naturfagene. Her finnes masse interessant stoff, f.eks. kjempegode simuleringer. Jeg tenker meg en situasjon der læreboka blir et hjelpemiddel på linje med de IKT-baserte hjelpemidlene. Jeg tenker meg at all informasjon og planlegging foregår på læringsplatformen. Her ligger de daglige arbeidsoppgaver ute. Planleggingen skjer i samarbeid med elevene, og hver time har klart definerte arbeidsoppgaver. Problemet for en naturfaglærer nå er å få oversikt over det stadig økende omfanget av lærestoff. Dette er veldig spennende.

Anonym sa...

En kort kommentar til Roar - jeg er enig i at naturfagene har noen glimrende nettsteder som lærerne med fordel kunne bruke. Å få oversikt burde være en oppgave for en seksjon der den enkelte faglærer kunne ta ansvar for å skaffe materiale til et mer begrenset fagfelt. Ved deling av all informasjonen kunne hele faget dekkes. Da ville det bli mer overkommelig også for den enkelte faglærer.
Brita

Anonym sa...

innenfor yrkesfagene ligger det unuike muligheter til dialog mellom elev, kontakt-eller faglærer og praksisstedene via MSN. Ser i mindre grad for meg Face-book enda, men det er kanskje litt "skepsis" som er ubegrunnet? Litt liten tid til å prøve ut i hverdagen...Ingen tvil at mange elever som er lite motivert for bok-lærdom kan ha stor glede av IKT som godt hjelpemiddel; her er jo forlagene utpå med mange gode tilbud!