søndag 16. desember 2007

Utfordringer med IKT i skolen?


  • Mange unges forhold til data og internett vil være knyttet opp mot underholdning og lek. Dette vil kunne stå i motsetning til effektive informasjonssøk og arbeidsøkter som de møter faglig på skolen.

  • Bruk av for eksempel video og lyd krever kostbart datautstyr og programvare.

  • Elevene vil hele tiden ligge foran lærerne i bruk av nyvinninger på nettet (som facebook, MSN og YouTube). Hva kan vi ledere og lærere gjøre noe med dette?

Forklaring til bildet

Design Containers Ela Oliva viser og forklarer for fremmøtte journalister på presselanseringen i Second Life. Avataren-figurer gir en følelse av tilstedeværelse som finnes i en annen teknologi.

9 kommentarer:

Kjell Atle sa...

Gratulerer med flott blogg, Sylvia! Og takk for superrask reaksjon med endring av innstillinger!

Noen kommentarer til innlegget:
Det er noen som problematiserer dette at vi skal trekke lekpregete fritidsaktiviteter inn i skolen. De tenker vel helst på slike ting som YouTube og Facebook. De hevder at det alltid har vært en viss avstand mellom det elever holder på med i fritida, og det de bedriver på skolen. Og slik bør det være. Hva sier du?
Når det gjelder video og lyd, finnes det også mye gratis programvare som godt kan brukes. Og mange elever har selv utstyr som kan brukes til å ta bilder og lyd med.Det trenger ikke bli kostbart.
Elevene vil nok ofte ligge foran en del lærere i bruk av teknologi. Da kan de jo også brukes som enressurs i skolen?
Kjell Atle

Sylvia Hoff sa...

Kanskje skal vi ikke være redde for å trekke veksler på det som er IKT i ungdommenes fritid? Dersom forsøk med for eksempel YouTube og Facebook i faglig sammenheng bedrer læringseffekten, så helliger vel målet middelet. Det gjelder å finne konstruktive innfallsvinkler og bli klar over hvordan vi kan bruke det helt konkret. Mange av oss vet det ikke, og vi vil være nødt til å bruke ungodmmene som konsulenter.

TDM sa...

Jeg er ikke redd for å la elevene bruke sine digitale ferdigheter på skolen, men jeg tror det er viktig at lærerne har den kompetansen som bygger bro over de gap elevene har i sin digitale kompetanse. Deres ferdigheter er ofte veldig fragmenterte og vil derfor etter mitt syn ikke kunne kalles kompetanse, men enkeltferdigheter. Dette kan den kompetente lærer bidra til å bøte på.
Når det gjelder bruk av video i opplæringen, kan det være et kraftig verktøy, men jeg stiller meg ofte spørsmåle om kost-/nytteforholdet når tidsfaktoren tas med i beregningen. Å lage video kan være veldig tidkrevende.
Jeg synes også videoen i seg selv har lett for å bli selve målet og ikke hva man egentlig skulle lære.
Men vi er i teknologivuggen fremdeles sett i et læringsperspektiv, så det må være rom for å prøve og også å leke.

Torbjørn

Anonym sa...

Dette var en fin blogg, Sylvia. Her kommer noen raske tanker angående noen av spørsmålene du stiller. At elevene generelt ligger foran lærere når det gjelder datakompetanse, trenger jo ikke å sees på som en hemsko. Her ligger en fin anledning for elever til å ta føring og oppnå mestringsfølelse. Ellers er det jo en kjensgjerning at flere skoler har lite datautstyr, men samtidig har de fleste elever utstyr hjemme, som de mer enn gjerne tar i bruk. Med andre ord gir IKT en mulighet til å bringe skolen over fra skolen og inn i elevens fritid.

Anonym sa...

Anders sa:
Elever er ofte gode på lek, spill og underholdening i det hele tatt. Når de skal søke og finne svar på faglige spørsmål, er de ikke alltid like oppdaterte. Det er ikke alltid at de veit hva de skal søke etter, altså de mangler fagkunnskap, noe læreren forhåpentligvis besitter. Dermed jobber v ikke som motstandere i klasserommet med som samarbeidspartnere. Jeg tror vi lærere kan ha glede av å samarbeide med elever om ulike former og presentasjoner ved bruk av IKT. Tidsfaktor er avgjørende. Vi kan ikke stoppe like lenge ved alle temaer. Men for å inspirere til å jobbe med faget er IKT en innfallport som absolutt kan/må brukes. Det er som nevnt av andre her, stort sett for dårlig med utstyr og muligheter på skolene rundt om. Slik er det også med lærernes kompetanse innen IKT. Men verden svinger og vi med den. Vi må bare henge med og ikke gi opp. Etterhvert blir nok dette også en sstørre del av hverdagen vår i klasserommet.

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg Sylvia, i at mange unges forhold til data og Internett er knyttet opp mot underholdning og lek. Jeg synes faktisk jeg ser en tendes til at de unge er dårligere til å bruke f.eks. regneark i dag enn de var for noen få år tilbake. - En av grunnene til dette er nettopp det du skriver, nemlig at underholdningsaspektet i IKT er blitt så stort og spennende. Altfor mye tid legges ned i å spille spill de henter på Internett. Jeg skulle derfor ønske at det kunnne lages flere pedagogiske spill, der elevene fikk de samme og flere utfordringer enn det de får i dag med alle de spill de spiller individuelt og i grupper. Her mener jeg programvareutviklerne har en stor jobb å gjøre.

Anonym sa...

Second Life - Hva er det? Second Life er en online 3D-verden med over 6,6 millioner registrerte brukere. En rekke "virkelige" universitet, eks. Harvard, har etablert seg med avdeling i Second Life. Syddanske universitet er også iferd med å bygge et virtuelt fakultet. I Norge, til opplysning, er NRK også i gang med å opprette en avdeling i Second Life - så følg med! Finnes det virkelig læring i en virtuell verden? Les denne interessante artikkelen, og ikke minst! SE VIDEOENE: http://itu.no/Tema/SL/view

Anonym sa...

IKT er virkelig en utfordring i skolen fordi det er vanskelig å få til lærerik og matnyttig bruk av data i undervisningen. Dette skyldes at datakapasiteten ved mange skoler er for dårlig og at mange lærere kvier seg for å ta IKT mer i bruk. I tillegg er det mange elever som ikke kan benytte IKT som en integret del av undervisningen.

Fra neste skoleår får alle elvene ved vår skole bærbare PC'er. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil påvirke skolehverdagen til elever og lærere. Det vil nok bli nødvendig med god planlegging for at IKT skal bli en integrert del av undervisningen.

Jeg mener at økt bruk av IKT må være et "samarbeidsprosjekt" mellom ledelse, lærere og elever.

Anonym sa...

Hei Sylvia
Jeg tror kompetansen til lærerne når det gjelder IKT med tiden vil bli mye bedre. Slik det er nå, er det en utfordring for mange, og travle lærere kan bli frustrerte over å måtte sette seg inn i nye ting hele tiden. Likevel er data et verktøy for framtiden og kompetansen blant lærerne er jo mye bedre nå enn før.Om noen år vil nok de fleste lærere være enda mer oppdatert.

Det er mange spennende muligheter med data. At det kan utvikles pedagogiske spill som engasjerer elevene er flott.Lærerne må sette seg inn i spillene og vite hvordan de skal brukes og tåle at elevene kanskje blir flinkere enn dem til å spille, de har jo mer trening:-)Kanskje elevene kan få mer selvtillit. Når det er sagt må jo det faglige læringsutbyttet måles i etterkant, og spillene må være en av flere undervisningsmetoder.