tirsdag 15. januar 2008

Finner utklasser norske elever

I aftenposten i dag finner vi en artikkel om forskjellen mellom finske og norske skoler. PC-bruken i Finland er beskjeden i forhold til hos oss. Det står nevnt at den eneste PC'en på enkelte skoler står plassert på kateteret. Når elevene skal lage noe i for eksempel powerpoint, eller finne fakta på nettet, går de til et eget datarom. Det har gjennomsiktige glassvegger og lærerværelset som nærmeste nabo. Elevene oppfører seg pent på datarommet. Hvordan vil det gå for oss når alle elevene har egen PC og skal bruke den hver dag? Vil det skje økt læring? Hva må til for at denne bruken av midler skal slå ut til vår fordel, slik at vi slår Finland neste gang?

3 kommentarer:

Kjell Atle sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kjell Atle sa...

Det er riktig at finnene ikke har de samme ambisjonene som oss når det gjelder bruk av ny teknologi i skolen. Dette er neppe hovedårsaken til at de slår oss og alle andre i PISA og på andre områder. Den finske skolen har et sterkere fokus på innlæring av tradisjonelle skolekunnskaper enn de vi har i Norge, og de har lærere som er godt kvalifisert til å undervise deretter. Da er det vel ikke så rart at de skårer høyt i undersøkelser som måler nettopp slike kunnskaper?

Inge Eidsvåg i en av artiklene jeg fant i nyhetsfeeden på bloggen din: "Vi har en inkluderende skole der elevene opplever trygghet og trivsel. Det er lite mobbing og lite fravær i norsk skole sammenlignet med andre land. Norske elever skårer godt over middels når det gjelder demokratikunnskaper og -holdninger. Når det gjelder engelskferdigheter er norske elever blant de beste i Europa."

Er ikke dette noe av det vi har satset på? Og oppnådd? Så får vi gyve løs på uløste oppgaver og stadig stille oss spørsmålet: hvordan skal vi bruke PCene slik at vi gjør skolen til en inspirerende læringsarena for ALLE elever?

Anonym sa...

Ja, artikkelen av Eidsvåg er interessant. Han har ett godt uttrykk et sted "Teknologien skal være tjener og ikke herre i klasserommet..". Det er noe vi må ta til oss bokstavelig. Hvis vi på hver enkelt skole klarer å strekke oss etter nytteverdien, dele ideer med hverandre og øker kompetansen parallelt med at infrastrukturen kommer på plass. - Ja, da kan vi være med på å øke karakternivået hos elevene også. En liten avsporing: Bjørkelangen videregående skole var i perioden 2002-2004 Demonstrasjonsskole. Vi var med å utforme et innlegg i en av Eidsvågs bøker. "Demonstrasjonsskoler", side 50. (Til orientering).