lørdag 19. januar 2008

Fortsettelse med begrunnelse for valg av nettsteder

Ndla
Dette er en nasjonal digital læringsarena - en prosjektweb. Det har vært spennende å se hvordan dette stedet utvikler seg. Det er spesielt bra at fylkeskommunene har dette prosjektet som et fellesinitiativ. Målet er å gi gratis digitale læremidler til alle fagene i videregående side. Det er en stund til dette er i boks. Foreløpig dekkes læreplanene i HS, naturfag og norsk. Det vil bli mulig for oss "fotfolket" å bidra med fagartikler, prosjektarbeid, videoer osv. innen de ulike fagene - såkalt FagWiki.

Nettredaktør.no
Her har jeg funnet nyttig faktainformasjon når jeg blant annet skulle opprette blogg. Her lærer man om innhold på web og webkommunikasjon. Sentrale begrep som "findability", "trigger-ord", "banner-blindhet" m.m. finnes her. F.eks. artig å finne ut hvem som deler ut domenenavn - Siden pirrer nyskjerrigheten.

Wikipedia.no
Dette er et wiki-basert leksikon. Hvem som helst, kan når som helst, redigere sider. Ingen eier sidene. Tekstene blir "lenket" sammen. Det er nå verdens største leksikon. Elevene er stadig innom her, vi lærerne er kanskje litt mer skeptiske.. eller?

YouTube.com
Tjenesten har på rekordtid blitt en av de mest populære og omtalte tjenestene på internett. Her deles videosnutter på nettet. Artig å bli kjent med denne tjenesten, ikke minst fordi jeg har sett at mange elever stadig er innom der. Selv har jeg funnet noen korte filmer som har passet til tema jeg jobber med, blant annet konflikthåndtering/elevmekling.

4 kommentarer:

Kjell Atle sa...

Gode begrunnelser, Sylvia. Flott blogg! Får du mange kommentarer fra kolleger - som ikke kommer på nettet?

Anonym sa...

Ja,jeg tror noen syntes dette er litt spennende. Vi har noen pedagogiske diskusjoner innimellom. Jeg er forøvrig heldig som har så greie kollegaer. - De tar tak i utfordringen som ligger i utvikling av den digitale kompetansen i fagene.

Anonym sa...

Det finnes utrolig mange sider man kan bruke på nettet. Selv synes jeg det ofte går bort mye tid til facebook og youtube når elevene selv skal være inne på disse sidene. Jeg har vist elevene mine noen videoer fra youtube, som eksempler fra "speedpainting", i forhold til at elevene skal jobbe med Photoshop. Jeg har brukt det som inspirasjon og vise dem hvor utrolig gode noen er til å bruke forskjellige tegneverktøy.
Jeg har også nå opprettet en lærer-blogg og elevene har opprettet sine blogger. Planen er at de skal bruke dette aktivt i stedet for logg, spesielt i forhold til PTF. Se gjerne på:
http://job-bvs.blogspot.com/
Det er utrolig mange muligheter på nettet, jeg vil også nevne slideshare ( http://www.slideshare.net/ ), der finnes det mange gode Powerpoint presentasjoner!

Anonym sa...

Takk for fine lenker Joakim. Artig og lese at du tar elevene med i blogging. Enig i at det var mange fine powerpointpresentasjoner på slideshare.net.